Programy i projekty w naszym przedszkolu
Projekt "Czas na zegar"
Jego
głównym celem jest wprowadzenie dzieci w zrozumienie pojęcia czasu
oraz cykliczności dnia i roku.
Projekt integruje wiedzę z matematyki, przyrody i plastyki, kładąc nacisk na rozwój
kreatywności oraz praktycznych umiejętności dzieci.
Poprzez różnorodne metody edukacyjne, takie jak projekty plastyczne, eksperymenty
tworzenie kapsuł czasu czy też zegarów marzeń, dzieci mają możliwość aktywnego
uczestnictwa w procesie nauki.
Projekt "Czas na zegar’’ nie jest tylko programem edukacyjnym, ale także sposobem na
rozwijanie ciekawości świata i otwieranie umysłów dzieci na nowe możliwości poznawcze
i artystyczne. Integracja wiedzy z różnych dziedzin oraz aktywne metody nauczania
sprawiają, że nauka staje się inspirująca i angażująca dla wszystkich uczestników
projektu.
Innowacja pedagogiczna pt. „Emocje - moja SUPERMOC”
rok szkolny 2024/2025
Celem innowacji jest wspieranie dzieci w nauce rozpoznawania i wyrażania emocji, a zwłaszcza tych trudnych w odczuwaniu.
To właśnie w edukacji przedszkolnej dzieci mogą nauczyć się, jak radzić sobie z trudnymi uczuciami, jak wyrażać radość i smutek, złość, zazdrość i uczyć się jak budować relacje oparte na zrozumieniu i empatii.
Poprzez zabawy, rozmowy i codzienne doświadczenia, dzieci będą mogły rozwijać inteligencję emocjonalną, która jest niezbędna do szczęśliwego i spełnionego życia.
Dzieci, które uczą się rozumieć i wyrażać swoje uczucia, stają się bardziej pewne siebie, lepiej radzą sobie w sytuacjach stresowych i łatwiej nawiązują pozytywne relacje z innymi.
Dlatego warto inwestować czas i uwagę w rozwój emocjonalny najmłodszych, aby przygotować ich do pełnego, bogatego w doświadczenia życia.
Cel
ogólny:
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz
kształtowanie u dzieci dojrzałości emocjonalnej koniecznej do
radzenia sobie w trudnych sytuacjach w szkole i domu.
•
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji swoich i
innych ludzi
• rozwijanie umiejętności społecznych w
budowaniu poprawnych relacji z „samym sobą”, innymi dziećmi i
dorosłymi;
• stwarzanie warunków do rozwijania inteligencji
emocjonalnej dziecka, pozytywnego kreowania przez dziecko obrazu
swojej osoby, poczucia własnej wartości,
• wdrażanie do
przestrzeganie zasad współdziałania w grupie
• poznawanie i
wyrażanie siebie i swoich emocji w formie działalności
plastycznej
• korygowanie złych nawyków wyrażania emocji
• budowanie pozytywnych nawyków wyrażania emocji
Cele
szczegółowe:
Dziecko:
• uczy się rozpoznawania i nazywania emocji;
• uczy się
samoakceptacji i akceptacji innych;
• poprawia werbalizację i
komunikację;
• uczy się radzenia sobie z problemami i
emocjami;
• rozwija wyobraźnię, wrażliwość, empatię
poprzez przebywanie w świecie bajki,
• rozwija inteligencję
emocjonalną , dostrzega pozytywny obraz swojej osoby;
• wie,
jak radzić sobie z negatywnymi emocjami,
• przestrzega
ustalonych zasad w zabawach;
• rozumie rzeczywistość w sposób
rozważny i otwarty;
• wyraża swoje emocje w pracach
plastycznych i kartach pracy.
Projekt ,,Europa i ja’’
realizują Motylki i Jeżyki
Projekt „Europa i ja” zakłada, że dzieci zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania dotyczące Europy oraz nauczą się nowych treści o Włochach (w grupie Jeżyki) oraz Wielkiej Brytanii (w grupie Motylki).
Od października do maja dzieci będą wykonywać zadania dotyczące wybranego kraju.
Projekt ma zapewnić wysoką jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz poszerzyć wiedzę na temat Europy.
Głównym celem wprowadzanej innowacji jest przybliżenie dzieciom wiedzy na temat wybranych krajów europejskich.
Cele projektu:
Rozbudzanie w młodym pokoleniu zainteresowań związanych z krajami europejskimi, wzbogacanie wiedzy dzieci na temat wybranego państwa, kształtowanie postawy szacunku wobec innych, rozwijanie umiejętności poszukiwań i wykorzystania zdobytych informacji oraz wyrabianie odpowiedzialności za powierzone zadania, integracja oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie, nauka przez zabawę.
Harmonogram zajęć:
Wrzesień: symbole narodowe
Październik: bajka, książka, słuchowisko albo film
Listopad: słowniczek obrazkowy
Grudzień: popularne zabawy
Styczeń: ciekawe miejsca
Luty: zwierzęta i rośliny
Marzec: muzyka
Kwiecień: liczby
Maj: sławni ludzie
Czerwiec: stolica oczami dziecka
Ogólnopolski projekt edukacyjny „EkoFrajda” rok szkolny 2023/2024
Grupa ,,Jeżyki’ i "Wiewiórki"
Założenie projektu:
Projekt jest zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego i odpowiada na założenia kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024:
1) Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
2) Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
3) Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Cele projektu:
-rozwijanie zainteresowania ekologią;
-kształtowanie kreatywnego myślenia i wyobraźni;
-rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych;
-rozwijanie umiejętności współpracy w grupie dzieci;
-integracja nauczycieli i współpraca między placówkami;
-rozwijanie umiejętności cyfrowych nauczycieli poprzez aktywne uczestnictwo w grupie na Facebooku.
Program zakłada, ze istotne jest budzenie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody,
zdobywanie, poszerzanie i utrwalanie wiadomości o przyrodzie w bezpośrednim zetknięciu
z poszczególnymi ekosystemami, aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez oglądanie, szukanie, obserwacje, badanie i eksperymentowanie; formułowanie wniosków i spostrzeżeń. Obejmuje zajęcia z zakresu gospodarki odpadami – segregowanie, recykling, utylizacja oraz zapoznanie dzieci ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka, uświadomienie przyczyn i skutków zanieczyszczenia powietrza.
Wszystkie zadania i prace plastyczno-techniczne, według założeń projektu, należy wykonać z wykorzystaniem wyłącznie materiałów nadających się do recyklingu (np. nakrętki, plastikowe butelki, puszki aluminiowe), przetworzenia (np. papierowe rolki, ulotki reklamowe, kartonowe pudełka), materiałów ekologicznych i naturalnych (np. szyszki, gałązki, kamyczków), materiały, które w inny sposób nie mogą być zrecyklingowane (np. foliowane materiały reklamowe).
„Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
Grupa Motylki
Czas trwania projektu - 14.09.2023 r.- 31.05.2024 r.
Najważniejsze cele projektu:
· Rozwijanie i promowanie czytelnictwa wśród dzieci najmłodszych,
· Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom,
· Wprowadzenie dziecka w świat literatury,
· Budzenie zaciekawienia książką przez zabawy i piosenki.
Projekt jest zgodny z podstawa programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
Program edukacyjny „Mamo, tato, wolę wodę”
Czas trwania programu: 02.09.2024 r. – 30.06.2025 r.
„Mamo, tato, wolę wodę” to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2019 r. przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.
Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.
„Przyjaciel (Nie) Potrzebnej Książki”
grupa Sówki
to projekt czytelniczy mający na celu zachęcenie dorosłych do dzielenia się przeczytanymi, niepotrzebnymi już książkami. Książki mogą nosić ślady używania, ale nie mogą być zniszczone. Przeczytane, niepotrzebne już książki wysłane zostaną na adres „Bliżej Przedszkola” ul.Kwiatowa3 Kraków.
Zebrane książki zostaną przekazane osobom ze środowiska wychowania przedszkolnego podczas konferencji, szkoleń organizowanych przez Organizatora akcji lub udostępnione w siedzibie Organizatora podczas dni otwartych.
Zachęcamy do przyłączenia się do akcji „Przyjaciel (Nie) Potrzebnej Książki”.
Czas trwania projektu: wrzesień 2024 r. – czerwiec 2025 r.
Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych,
Zachęcanie do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa,
Stwarzanie okazji do poznawania nowych smaków,
Oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi,
Wdrażanie do samodzielnego komponowania posiłków i robienia prostych potraw według przepisów kulinarnych.
,,Magiczna moc bajek”
Krótki opis Projektu
„Dawno,
dawno temu, za siedmioma górami za siedmioma lasami…”, - zapewne
wszyscy pamiętamy te słowa, napawające radością i ciekawością, za nimi, bowiem zawsze kryła się fascynująca opowieść. Niezmiennie wiadomo, iż bajki były od zawsze sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych.
Czas trwania projektu: 01.10.2024 r. – 30.06.2025 r.
Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich
rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie
postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
Cele szczegółowe:
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać i uczestniczyć w życiu grupy.
Program Rozśpiewane Przedszkolaki
grupa Wiewiórki
Wśród wielu czynników
wpływających na ogólny rozwój dziecka ważna jest rola muzyki. Przeżycia
związane
z odbiorem muzyki mają duży wpływ na rozwój emocjonalny i estetyczny.
Słuchanie muzyki pobudza także rozwój analizatora słuchowego w zakresie słuchu
akustycznego i muzycznego, koncentrację uwagi, pamięć muzyczną i pozamuzyczną,
uczy logicznego myślenia i mowy.
W myśl założeń programu, dzieci poznają pieśni, piosenki, utwory instrumentalne oraz układy choreograficzne tańców. Uczą się prawidłowej emisji głosu, zdobywają kształcące umiejętności wokalne i instrumentalne. Dzieci doskonalą współpracę w grupie oraz umiejętność prezentowania na forum grupy poznanych utworów.
Cechą charakterystyczną programu jest jego zabawowy charakter. Realizacja zagadnień nie wymaga ścisłego trzymania się treści programowych, lecz pozwala elastycznie dostosować je do potrzeb oraz sytuacji wynikających z życia.
„Skąd się biorą produkty
ekologiczne”
ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli
rok szkolny 2023/2024
Grupa ,, Jeżyki” i „Wiewiórki”
Program został opracowany wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.
Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat.
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Główne założenie programu:
· zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
· kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
· propagowanie zdrowego stylu życia,
· zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.
„Kubusiowi Przyjaciele Natury”- ogólnopolski program edukacyjny
Czas trwania programu: 15.09.2023 r. – 24.06.2024 r.
Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej dla przedszkoli, organizowany przez markę Kubuś.
Cele programu:
- Popularyzacja ochrony przyrody, zasad ekologii, uczenie szacunku do przyrody,
- Kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu wśród przedszkolaków,
- Wzrost świadomości ekologicznej wśród dzieci,
- Zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu i ruchu,
- Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.
„Czyste Powietrze wokół nas” - program edukacji antynikotynowej
Grupa "Jeżyki" i "Wiewiórki"
W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących.
Założenia programu
- Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
- Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem
rodziców i opiekunów.
- Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
- Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na
celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w
sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
- Program może być rozszerzony na środowisko lokalne.
Cele główne programu
- Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
- Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Szczegółowe cele programu:
- Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
- Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
- Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
- Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
- Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym.