Koncepcja pracy
„Nie zadawajcie dzieciom gwałtu nauczania, tylko niech się bawią.
Dziecko doskonale bawi się, ale ta zabawa jest dla niego prawdziwą nauką,
bo uczy się „niechcący”, a zapamiętuje na zawsze”.
Platon
CELE I ZADANIA
• Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie rozwoju dziecka poprzez diagnozowanie
i rozwijanie inteligencji wielorakich.
• Wychowanie, w ścisłej współpracy z rodzicami, dzieci przejawiających optymistyczne
cechy charakteru, takie jak: empatia, dobroć, życzliwość, otwartość, zaradność,
samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości.
• Rozwijanie umiejętności przeżywania sukcesów, a także radzenia sobie z porażkami.
• Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
• Angażowanie rodziców do realizacji zadań w przedszkolu.
• Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia przedszkola.
• Promowanie działalności przedszkola.
WIZJA
• Wychowujemy przyszłych optymistów.
• Tworzymy warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz
ukierunkowanie rozwoju dzieci, zgodnie z ich indywidualnymi predyspozycjami
(tempem, zakresem potrzeb, upodobaniami, rodzajem inteligencji)
• Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju aktywności: społecznej, językowej,
poznawczej, artystycznej, ruchowej i zdrowotnej.
• Likwidujemy wszelkie bariery.
• Przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.
MISJA
W naszym przedszkolu:
• Dostarczamy dzieciom miłych wspomnień na całe życie.
• Szanujemy i przestrzegamy praw dziecka.
• Każde dziecko jest dla nas ważne, kochane, traktowane indywidualnie i podmiotowo.
• Pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć.
• W ramach realizowanych programów kształtujemy postawę przynależności do swojego kraju oraz do Unii Europejskiej.
• Prowadzimy edukację proekologiczną i prozdrowotną, wyrabiamy u dzieci nawyki higieniczne, zdrowotne, ekologiczne.
• Jesteśmy otwarci na propozycje i współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
• Służymy pomocą w razie trudności wychowawczych.
• Przywiązujemy dużą wagę do świąt rodzinnych, poznajemy i kultywujemy tradycje
z różnych regionów naszego kraju.
• Zapewniamy potrzebę swobodnej i bezpiecznej zabawy.
• Organizujemy różnorodne i atrakcyjne zajęcia: wycieczki, pikniki, spotkania z ciekawymi ludźmi, uroczystości szkolne.
• Prowadzimy działania mające na celu wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich dzieci.
• Realizujemy ciekawe projekty.
• Zapewniamy wszechstronny rozwój każdego dziecka.
DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU JEST:
• Optymistycznie patrzące na świat.
• Ufne w stosunku do nauczycieli.
• Zaradne, radosne, dobre, otwarte na świat i ludzi, kreatywne i empatyczne.
• Aktywnie uczestniczące w życiu szkolnym.
• Twórcze i samodzielne w zabawie i nauce.
• Odpowiedzialne i obowiązkowe.
• Kulturalne i tolerancyjne.
• Świadome różnych zagrożeń.
ZASOBY MATERIALNE
Sale wyposażone w zabawki i pomoce dydaktyczne sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka.
DZIAŁANIA PODEJMOWANE W KIERUNKU OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH CELÓW
• Doskonalenie procedur wspomagania rozwoju dziecka, w tym obserwacje.
• Zajęcia indywidualne dla dzieci trzyletnich, czteroletnich i pięcioletnich wspomagające i korygujące rozwój.
• Zajęcia indywidualne dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich wspomagające i korygujące
rozwój.
• Poszerzanie form współpracy z rodzicami.
Priorytetem naszej działalności jest zapewnienie naszym wychowankom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji, i poszanowania ich praw. Poprzez systematyczne rozpoznawanie potrzeb naszego środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy
z dziećmi, doskonalimy jakość pracy naszej placówki.
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY
W PRZEDSZKOLU
I SPOSOBY MOTYWACJI DZIECI
Stosowane nagrody:
• pochwała indywidualna,
• pochwała przed całą grupą,
• pochwała przed rodzicami,
• oklaski,
• emblematy,
• przydział funkcji.
SPOSOBY DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI:
• przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
• szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie
wyników, wspomaganie rozwoju,
• informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
• półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej
pracy,
• przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE:
• prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
• teczek prac i innych dokumentów,
• arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
• materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
• rozmów
SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
• przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego
zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
• informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno-
pedagogicznej i innej.
• włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz
przedszkola,
• szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
• tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
• podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze rodzinnym (Wigilia
klasowa, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka)
• współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, szkołą podstawową, policją, strażą pożarną, biblioteką szkolną, Biblioteką Publiczną w Końskich, pielęgniarką, Nadleśnictwem Barycz.